Hur man lyckas med poker i längden -2

Vi har en biologisk klocka som bestämmer vår dygnsrytm. Den styrs till största delen av inre faktorer så i en helt mörk tillvaro har de flesta av oss en dygnsrytm som är lite drygt 24 timmar. Sedan är det yttre faktorer som finjusterar dygnsrytmen till 24 timmar. Det är solljus, socialt umgänge, måltidstider med mera.

 

40% av befolkningen är morgonpigga (lärkor), dom somnar lätt vid 22-tiden och vaknar utvilade och pigga vid 6-tiden på morgonen.  30% är kvällspigga (nattugglor), dom har sin piggaste del på eftermiddag-kväll och har svårt att få till att somna på kvällen så ofta blir det att sömnen infinner sig först på småtimmarna. Detta är genetiskt styrt.

 

Nattugglorna är i dagens samhälle biologiskt dömda att ses som lata av lärkorna som står för samhällets norm med 8-5-jobb. Nattugglorna presterar därför sämre normal arbetstid efter som dom under arbetsveckorna dras med en kronisk sömnskuld på grund av för lite sömn efter som dom måste upp till skolan eller till jobbet efter bara några timmars sömn på vardagarna.

 

De inre faktorerna som styr vår dygnsrytm är melatonin och adenosin. Melatoninproduktionen kommer igång på kvällen när det blir mörkt och gör att vi får signal om att det är dags att gå och lägga sig –man känner sig trött. Adenosin är ett ämne som ansamlas i hjärnan under dagen –det gör oss trötta. Under natten bryts adenosinet ner och rensas ut så att vi kan vakna pigga och känna oss utvilade.

 

Det bara att gratulera nattugglorna som har en naturlig pokerdygnsrytm efter som den bästa pokern är förlagd kvälls och nattetid. Det som i samhällets ögon ses som en dygnsrytmrubbning (att vara vaken in på småtimmarna och satt sova fram till lunch) är i pokersammanhang en stor fördel.

 

Koffein blockerar adenosinreceptorerna. Den adenosininducerade tröttheten försvinner således helt av kaffe. Detta knep blir nästan ett måste för lärkorna om de ska klara att hålla sig pigga fram till småtimmarna. Det är också bra att veta att dagsljus och blått ljus (från ex läsplattor, datorer och mobiltelefoner) stänger av melatoninproduktionen (melatonin gör oss ju trötta).

 

Det är ju inte en ovanlig syn med en pokerspelare som har en kopp kaffe på en pall vid sidan av bordet och en mobiltelefon i handen som han är djupt försjunken i. Det är alltså två sätt att manipulera de kroppsegna sömninducerande signalerna. En annan faktor som gör oss lite piggare är socialt umgänge. Därför kan det vara lite lättare att hålla sig vaken och pigg under en liveturre jämfört med att spela online.

 

När vi åker väster ut som till exempel till Las Vegas har vi med svensk dygnsrytm en mycket stor fördel. Klockan 11 på förmiddagen (när vi är som piggast) är klockan (om det är vintertid) 02 i Las Vegas. Vi är som piggast och Vegasborna är som tröttast. Vår biologiska klocka kan korregera jetlagen med ca 1 timme/dygn –men det kan vi motverka genom att i möjligaste mån behålla vår dygnsrytm även när vi kommer dit. Då ska man också undvika att utsätta sig för solljus dagtid (mörka solglasögon funkar) och behålla rytmen med måltider hemifrån Sverige. Så fungerar det dåligt med poker nattetid hemma i Sverige –åk till Vegas!

 

 

Det kommer ytterligare ett inlägg på detta tema och trots mitt engagemang i poker och hälsa har jag ännu inte vunnit en enda turre på min hemmaklubb i Hallstahammar.

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Aktuella Pokerbonusar

Följ Pokerlabbet

Pokerlabbets community spelar Homegames några gånger i månaden, läs mer här

POKERLABBETS BOK
pokerbok.png
POKERSIDOR
YOUTUBE-KÄNDISAR
TWITCH-STREAMERS
FÖLJ POKERLABBET